Primeur voor EHBO Vereniging Barneveld
Op 26 oktober werd er door dhr. Niels Scheffers van PSD Opleidingen een les verzorgt rond het stoppen van groot levensbedreigend bloedverlies. Dit thema staat hoog op de landelijke agenda. Voorbeelden van problemen rond grootschalige hulpverleningen bij aanslagen of kleinschaliger in de dagdagelijkse praktijk vullen het nieuws.
De hulpverlening bestaat uit het herkennen en behandelen van groot uitwendig bloedverlies. De overlevingskansen van slachtoffers van groot uitwendig bloedverlies nemen snel af naarmate de tijd verstrijkt. Door snelle hulpverlening en het gebruik van een Tourniquet en het opstoppen van de wond met hemostatische gazen nemen de overlevingskansen weer toe. In de EHBO richtlijn wordt gesproken over de verschillende methoden van behandeling. Ook wordt er benoemd dat dit is voorbehouden aan getrainde personen. EHBO Vereniging Barneveld loopt hiermee voorop in een landelijke ontwikkeling Op deze manier bieden wij de leden iets nieuws en extra’s. De leden krijgen een certificaat na het volgen van de scholing. De scholing is erkend en ontwikkeld door het VU medisch Centrum Amsterdam.
Deze scholing wordt inmiddels aangeboden en gegeven aan politie, brandweer, etc.
Inhoud scholing:
Theorie:
Korte presentatie omtrent de theorie achter de lesstof.
Praktijk:
Het op een juiste wijze druk uitoefenen op de wond.
Het leren aanbrengen van een Tourniquet
Het leren opstoppen van een wond met (hemostatische)gazen.
Het vrij maken van een ademweg anders dan met de kinlift
Het voorkomen van afkoeling.